محبی نجم‌آبادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سال ۱۴۰۰ پایه‌های مالیاتی جدید خواهیم داشت/ منابع ناپایدار بودجه تورم‌زاست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ پایه‌های مالیاتی جدید خواهیم داشت، گفت: نقش مالیات در کشور باید برجسته شود.

بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی باشگاه  خبرنگاران  جوان، با بیان اینکه سال ۱۴۰۰  پایه‌های مالیاتی جدید خواهیم داشت، گفت: نقش مالیات در کشور باید برجسته شود، زیرا تاکنون نفت کاستی‌ها را می‌پوشاند. در نتیجه باید برای درآمدهایمان تعریف جدی داشته باشیم که برای استقلال بودجه از نفت باید مشکلات با پایه‌های جدید مالیاتی مانند مالیات بر خانه‌های خالی، خودرو‌های گران، مالیات بر سود سرمایه یا مالیات بر عایدی و... رفع شود.

وی ادامه داد: در بودجه درآمد‌ها و مصارف وجود دارد که پایدارسازی درآمد‌ها، مسئله مهمی برای بودجه بوده و هست. یکی از مباحث جدی که در دنیا کاملاً عملیاتی مطرح می‌شود، بهره‌مندی از مالیات و پایه‌های مالیاتی است. در کشورمان نسبت مالیات به GDP (تولید ناخالص ملی) حدود شش درصد است؛ در حالیکه این نسبت در ترکیه حدود ۲۵ و کشور‌های اروپایی و آمریکایی بالای ۳۰ درصد است.

محبی نجم آبادی تصریح کرد:  برای نمونه در پایه‌های مالیاتی جدید،  اگر سود قابل توجهی از یک سرمایه‌گذاری نصیب فردی ‌شود، می‌تواند مشمول مالیات قرار گیرد. بعضی اوقات هم به دلیل حوادث مختلف، یک سود غیرمتعارف نصیب برخی می‌شود که معلوم است متناسب با قاعده نیست و باید مالیات قابل توجهی هم پرداخت شود؛ این مسئله همه جای دنیا وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به اینکه وضع مالیات بر سود سرمایه‌گذاری یا فروش محصول، موجب افزایش قیمت‌ها نخواهد شد؟ بیان کرد: حکمرانی ایجاب می‌کند که دولت بر میزان قیمت‌ها نظارت کند. اگر دولت مستقیماً ورودی نمی‌کند، باید به صورت ناظر قیمت‌ها را مدیریت کند. وظیفه دولت تشخیص درست هزینه برای هر محصول و فرآورده است که بر اساس آن، هزینه سود متعارف تعریف شود.

محبی نجم آبادی تصریح کرد: موضوع افزایش قیمت‌ها به تورم و به مسائلی مانند کسری بودجه مربوط است. منابع ناپایدار بودجه موجب تورم می‌شود؛ اگر ما این منابع را پایدار کنیم، قطعاً در آینده موضوعات تورمی رفع می‌شود و می‌تواند مشکلاتی را حل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار